Yves Allégret : Une si jolie petite plage – 1949

Résumé

Pierre arrive un soir de pluie dans un village du Nord de la France au bord de la mer. Il descend dans l’unique hôtel ouvert, tenu par Mme Mayeu. Cette grasse et mielleuse patronne est la nièce de l’ancien propriétaire, paralysé et privé de l’usage de la parole, qui a semblé reconnaître le jeune homme.

Mme Mayeu houspille un garçon de l’assistance publique que Mme Curlier, femme d’un riche industriel plie à ses caprices lors de ses séjours de fins de semaines.

En lui, Pierre Monet retrouve son drame personnel : comme lui il fut employé dans cet hôtel à de lourdes besognes alors qu’il sortait de l’assistance… Il recevait lui aussi les avances d’une femme insatisfaite, une chanteuse avec laquelle il est parti un jour. Et qu’il a assassinée.

Traqué par la police il est revenu sur les lieux de son adolescence… où il ne trouve pas la paix : la morte est sans cesse évoquée par un vieux disque, ou par Fred, un ami soupçonneux.

Seule, alors que Pierre sombre dans le désespoir, Marthe, une servante samaritaine, essaye de le sauver. Mais Pierre met fin à ses jours.

http://www.cinema-francais.fr/les_films/films_a/films_allegret_yves/une_si_jolie_plage.htm

“Such a Pretty Little Beach” (1949) Gérard Philipe … –


Jacques Sigurd, one of the last to come to “scenario and dialogue,” teamed up with Yves Allégret. Together, they bequeathed the French cinema some of its blackest masterpieces: Dêdée D’Anvers, Manèges, Une Si Jolie Petite Plage, Les Miracles N’Ont Lieu Qu’une Fois, La Jeune Folle.

– Francois Truffaut

Une Si Jolie Petite Plage (Such a Pretty Little Beach France 1949)

A country priest on some banal errand cycles past a man walking in the rain to his doom, and then waves to a pair of village matrons, as relevant and as useful to the other rain-soaked pedestrian as the umbrellas held by the two women.

Savage irony, withering subversion, and desolation mark the rain-sodden angst of a young man’s end.

What is respectable is rotten, beauty masks filth; the melancholy song of a plaintive chanteuse from a record is a conspiracy of decadence and low greed. Eve is a woman of a certain age in mourning with a hunger for youthful sex and a penchant for cheap sentimentality. Lucifer is a lyricist and stool-pigeon in a grubby search for the jewels of a dead woman. Respectability is a travelling salesman who buys postcards of cemetery monuments for his son’s collection.

Une Si Jolie Petite Plage (Such a Pretty Little Beach France 1949)

Truth and beauty are not poetry, but the simple and unaffected concern of one troubled soul for another. A woman caressing the brow of a condemned man in a desolate shack on the beach of perdition.  The eve of the last day, two men work on a car, a murderer helping a mechanic, both strangers yet angelic comrades.

Solidarity meeting fate head-on.  A last desperate attempt by the killer to redeem the child he was before and still is – lost in the sordid machinations and cruel exploitation of bourgeois hypocrisy.

The apotheosis of poetic realism and film noir, not on the dark streets of Los Angeles, but in a decrepit consumptive ville on the French coast. This is the true trajectory of noir released from the shackles of the studio enterprise: treacherous mud and dull clouds leading to a desolate beach of lost youth. Death the only escape – sur une si jolie petite plage.

Une Si Jolie Petite Plage (Such a Pretty Little Beach France 1949)

Posted in: , Tagged:

https://filmsnoir.net/film_noir/une-si-jolie-petite-plage-france-1949-iron-in-the-soul.html/

Questa voce è stata pubblicata in cultura e contrassegnata con . Contrassegna il permalink.