Agostino d’Ippona : De Magistro sintesi ; AUGUSTINE OF HIPPO (Roberto Rossellini, 1971)

            « Quod autem latine deus dicitur, quod dicitur graece theos, quod dicitur punice ylim —tres linguas dixi—, quod corde concepi nihil illarum linguarum erat; sed cum vellem profferre quod corde conceperam de deo, si punicum inveni, “ilim” dixi, si latinum inveni, “deus” dixi; si graecum inveni, “theos” dixi; antequam invenirem aliquem illorum, illud quod erat in corde meo nec graecum nec punicum nec latinum erat. »

« Orbene, quello che in latino si dice deus, in greco theos, in punico ylim (tanto per citare tre lingue) non era nulla di quelle lingue al momento in cui l’ho concepito nel mio cuore; ma se volessi esprimere ciò che ho concepito nel mio cuore riguardo a dio, se trovassi un cartaginese direi ilim, se trovassi un romano direi deus, se un greco direi theos; prima di imbattermi in qualcuno di loro, quello che era nel mio cuore non era né greco né punico né latino. »

http://www.cassiciaco.it/navigazione/opere/dialoghi/magistro/presentazione.html

AUGUSTINE OF HIPPO (Roberto Rossellini, 1971)

grunes

In the time of the Roman Empire’s waning, decadent, self-indulgent days, the Algerian-born Catholic convert Augustine was appointed Bishop of Hippo in Roman North Africa. Seeing his own time, with its widespread poverty, greed and materialism, the Vietnam War, reflected in this fifth-century world, Roberto Rossellini turned his series of present-tense histories to the figure of Augustine, the splendid result being Agostino d’Ippona.
Rossellini portrays Augustine, whom the Church will declare a Saint, as a roly-poly man, but also an austere one without Rabelaisian appetites. His former rambunctious, libertine nature, which we know about from the Confessions, has passed; when he notes, “[Y]outh is worshipping a cult of the senses,” he is applying analysis to the present while also measuring the extent of his own spiritual advancement.
The conflict between Augustinians and the Donatists takes up much of the film. These punk-heretics constantly inflict violence on the meek, non-violent Augustinians. But then Rome falls, all Christians are deemed responsible, the Donatists themselves are targeted with violence, and Augustine takes them in, providing sanctuary.
Augustine exhorts his gathered flock to war against materialism, poverty and social iniquity—and power: “All that regards power is like a river after the rain. It is born, it swells, and it is lost in the sea.” The destruction of Rome by the barbarians is a case in point; Rossellini’s Rome, Rossellini worries, may be another.
To which city does each belong? “If you are a citizen of Babylon,” Augustine says, “tear the greed out of your heart.” Become instead a citizen of Jerusalem, the City of God. But what of Rossellini himself, whose humanism has set him against Babylon but kept him from embracing faith?
Passionate, intensely personal, Rossellini’s film proceeds, like Augustine, with the analytic calm of reason.

http://grunes.wordpress.com/2008/10/05/augustine-of-hippo-roberto-rossellini-1971/

Il dotto Agostino, molto inebriato di questo divino nettare, nelli suoi Soliloquii testifica che la ignoranza piú tosto che la scienza ne conduce a Dio, e la scienza piú tosto che l’ignoranza ne mette in perdizione. In figura di ciò vuole ch’il redentor del mondo con le gambe e piedi de gli asini fusse entrato in Gerusalemme, significando anagogicamente in questa militante quello che si verifica nella trionfante cittade. (Giordano Bruno)

Sant’ Agostino non delude mai… è sempre in anticipo sui tempi in cui si legge. (Julien Green)

CARTESIUS Roberto Rossellini. | controappuntoblog.org

la presa del potere da parte di luigi xiv – roberto rossellini (1966)

VIAGGIO IN ITALIA, OVVERO – controappuntoblog.org

Paisà – Roberto Rossellini | controappuntoblog.org

L’Amore ( Il Miracolo) : la mia Anna Magnani | controappuntoblog.org

Rossellini éducateur | controappuntoblog.org

(RE)VISIONI – “Socrate” di Roberto Rossellini (1970)

La lotta delluomo per la sopravvivenza (Fight for Survival …

“La Balena di Rossellini” film non realizzato : Regia Claudio Bondì …

“Dov’è la libertà…?” (Rossellini, 1954) and “Blackout in Rome …

Germania Anno Zero Rossellini – Mythology of reality In the War …

Questa voce è stata pubblicata in cultura e contrassegnata con . Contrassegna il permalink.