buon 1 maggio dal comunista di di Treviri !

At the same time, and quite apart from the general servitude involved in the wages system, the working class ought not to exaggerate to themselves the ultimate working of these everyday struggles. They ought not to forget that they are fighting with effects, but not with the causes of those effects; that they are retarding the downward movement, but not changing its direction; that they are applying palliatives, not curing the malady. They ought, therefore, not to be exclusively absorbed in these unavoidable guerilla fights incessantly springing up from the never ceasing encroachments of capital or changes of the market. They ought to understand that, with all the miseries it imposes upon them, the present system simultaneously engenders the material conditions and the social forms necessary for an economical reconstruction of society. Instead of the conservative motto: “A fair day’s wage for a fair day’s work!” they ought to inscribe on their banner the revolutionary watchword: “Abolition of the wages system!

After this very long and, I fear, tedious exposition, which I was obliged to enter into to do some justice to the subject matter, I shall conclude by proposing the following resolutions:

Firstly. A general rise in the rate of wages would result in a fall of the general rate of profit, but, broadly speaking, not affect the prices of commodities.

Secondly. The general tendency of capitalist production is not to raise, but to sink the average standard of wages.

Thirdly. Trades Unions work well as centers of resistance against the encroachments of capital. They fail partially from an injudicious use of their power. They fail generally from limiting themselves to a guerilla war against the effects of the existing system, instead of simultaneously trying to change it, instead of using their organized forces as a lever for the final emancipation of the working class that is to say the ultimate abolition of the wages system.

Economic Manuscripts: VALUE, PRICE AND PROFIT

Invece del motto conservatore, “Un giusto salario giornaliero per una giusta giornata lavorativa!” dovrebbero scrivere sulle loro bandiere la parola d’ordine rivoluzionaria: “Abolizione del sistema del lavoro salariato!” (da Salario, prezzo e profitto, 1865)”
“Eppure, tutta la storia dell’industria moderna mostra che il capitale, se non gli vengono posti dei freni, lavora senza scrupoli e senza misericordia per precipitare tutta la classe operaia a questo livello della più profonda degradazione. (da Salario, prezzo, profitto)

In parte questa estraniazione si rivela nel fatto che il raffinamento dei bisogni e dei loro mezzi, da un lato, produce un imbarbarimento animalesco, e una completa, rozza, astratta semplificazione dei bisogni, dall’altro lato; o meglio, altro non fa che riprodurre se stesso in senso inverso. Lo stesso bisogno dell’aria aperta cessa di essere un bisogno nell’operaio; l’uomo ritorna ad abitare nelle caverne, la cui aria però è ormai viziata dal mefitico alito pestilenziale della civiltà, e ove egli abita ormai soltanto a titolo precario, rappresentando esse per lui ormai una estranea potenza che può essergli sottratta ogni giorno e da cui ogni giorno [XV] può esser cacciato se non paga. Manoscritti economico-filosofici del 1844

 

LA GIORNATA LAVORATIVA,The Working-Day : IL CAPITALE

http://www.controappuntoblog.org/2013/02/23/la-giornata-lavorativathe-working-day-il-capitale/

Il lavoro estraneato :Karl Marx

http://www.controappuntoblog.org/2012/09/03/il-lavoro-estraneato-karl-marx/

reale appropriazione dell’essenza dell’uomo mediante l’uomo e per l’uomo

http://www.controappuntoblog.org/2012/08/09/reale-appropriazione-dell%E2%80%99essenza-dell%E2%80%99uomo-mediante-l%E2%80%99uomo-e-per-l%E2%80%99uomo/

FORNERO E LA SOLITUDINE DELL’UOMO MERCE

http://www.controappuntoblog.org/2012/06/28/fornero-e-la-solitudine-delluomo-merce/

ma come posso essere virtuoso se non sono, e come posso avere una buona coscienza, se non so nulla? Karl Marx

http://www.controappuntoblog.org/2012/05/20/ma-come-posso-essere-virtuoso-se-non-sono-e-come-posso-avere-una-buona-coscienza-se-non-so-nulla-karl-marx/

1 Maggio da Karl Marx

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